Pyöräily on urheilulaji, joka perustuu toistuviin liikkeisiin, joissa vietetään pitkiä aikoja samassa asennossa ja pyöritetään polkimia 90 kierrosta minuutissa (rpm) tuntikausia. Termi ”kuolema tuhannesta viillosta” voi pitää paikkansa, kun pyörä istuu huonosti. Väärin asennettu polvi tai vääntynyt nilkka ei aluksi aiheuta kipua, mutta jos pyöräilet kaksi tuntia 90 kierrosta minuutissa, polkimien kierrosluku on yli 10 000, ja nämä pienet virheasennot voivat nopeasti muuttua suuriksi vammoiksi. Pyöräilyn istuvuus on tärkeää riippumatta siitä, oletko aivan uusi pyöräilijä vai kansallisiin mestaruuskilpailuihin valmistautuva urheilija. Oikean kokoisella pyörällä ajaminen ja oikeanlainen asento ratkaisevat todennäköisesti mukavuuden ja ei-toivotun kivun välisen eron. Polkupyörät voivat olla melko kallis investointi, joten haluat hankkia oikean kokoisen pyörän heti alusta alkaen. Yksi kattavimmista tavoista saavuttaa tämä tavoite on hankkia ammattilaisen tekemä pyörän sovitus. Tätä ennen tämä pyörän sovitusopas opastaa sinut kuitenkin oikean kokoisen pyörän valinnassa. Siinä ei kuitenkaan ole vielä kaikki: pyörät ovat luonnostaan säädettävissä, joten käymme myös läpi pyörän vapaat säädöt ja osat, joita voit vaihtaa pyöräsi istuvuuden hienosäätämiseksi.

Pyörän istuvuuden tutkiminen ennen ostamista

Olemme jo käsitelleet pyörän mitoitusta perusteellisesti artikkelissamme Minkä kokoisen pyörän tarvitsen, mutta tässä ovat tärkeimmät asiat. Jos olet aivan uusi pyöräilijä ja aloitat alusta pyörän istuvuuden suhteen, useimmilla pyörävalmistajilla on kokoopas, joka yhdistää pituutesi sopivaan pyörän kokoon. Aivan kuten saatat olla kokoa 9 Niken kengissä ja kokoa 9,5 Adidaksessa, myös pyörän mitoitus on hyvin vähän standardoitu ja se voi vaihdella huomattavasti eri merkkien välillä, joten vain koska ajat 56-senttisellä rungolla Specializedissä, älä oleta, että ajat 56-senttisellä rungolla Trekin pyörässä. Tämä on olennainen ensimmäinen askel, jotta pääset oikeille rajoille. Näissä oppaissa otetaan kuitenkin harvoin huomioon jalkojen ja vartalon pituuserot, joten kaksi samanpituista henkilöä ei välttämättä sovi samankokoiseen pyörään. Tästä syystä pyörävalmistajat laativat pyörilleen myös geometriakaavion, jossa selitetään kunkin runkokoon tarkat mitat ja kulmat. Ongelmana on se, että monille nämä geometriakaaviot ovat sekava sekamelska merkityksettömiä numeroita. Pyörän kokoopasPelkästään tässä geometriakaaviossa on 182 erilaista numeroa, joten miten voit tulkita sen?! (Kuvan luotto: Courtesy)Ensinnäkin, kuten useimmat asiat, pyörän geometriakaavion lukeminen on helppoa, kun osaat lukea sen. Kaikki geometriakaaviot ovat taulukkomuodossa, kuten edellä. Yhdellä akselilla luetellaan kyseisen pyörän saatavilla olevat koot, ja toisella akselilla on useita keskeisiä mittauspisteitä. Loput soluista ovat itse mittauksia; jotkut ovat pituuksia (yleensä millimetreinä mitattuna), toiset kulmia (asteina mitattuna).Kaikissa geometriataulukoissa luetellaan samat keskeiset mittauskohdat, kuten ”pino”, ”reach” tai ”yläputken pituus” ja muut, joten on mahdollista verrata omenoita omenoihin, kun yrität verrata Trekiä Specializediin. Mikään yksittäinen mitta ei takaa täydellistä pyörän kokoa kehosi mittojen mukaan kaikissa merkeissä, mutta voimme auttaa sinua ymmärtämään pyörägeometrian perusmittaukset ja auttaa sinua ymmärtämään, mitä ne tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat pyörän istuvuuteen. Jos olet vaihtamassa pyörää, voit lisäksi verrata uuden pyörän geometriaa nykyiseen pyörääsi ja löytää sopivimman pyörän. Tässä ovat tärkeimmät vertailtavat mittaukset. Pyörän kokoopasYleensä millimetreinä mitattuna ’Stack’ on pystysuora etäisyys (vihreällä, tässä), kun taas ’Reach’ on vaakasuora etäisyys (valkoisella, tässä) alatukivarren ja pääputken yläreunan välillä (Kuvan luotto: Colin Levitch).

Pino &; ulottuvuus

Näillä kahdella mittauksella mitataan pystysuora etäisyys alatukivarren ja ohjausputken yläreunan välillä ja vaakasuora etäisyys ohjausputken yläreunan välillä. Kuten yllä olevassa kuvassa selitetään, jos vedät kuvitteellisen viivan pystysuoraan alatukivarren keskeltä ja toisen viivan vaakasuoraan pääputken yläreunasta, nämä viivat kohtaavat lopulta. Mittaamalla kunkin kuvitteellisen viivan pituus saat pinon ja ulottuvuuden – onneksi sinun ei tarvitse tehdä tätä itse, sillä pyörävalmistajat ovat tehneet sen puolestasi. Riippumatta valmistajan ilmoittamasta pyörän koosta, pino- ja ulottuvuusluvut ovat vakio ja vertailukelpoinen tapa mitata pyöriä eri merkkien välillä. Jos siis nykyisessä Trek-pyörässäsi on 400 mm:n pino, sinun on etsittävä sitä uudesta pyörästäsi. Pyörän kokoopasYläputken pituus” (tässä sinisellä) on pyörän yläputken todellinen pituus, joka on mitattu juuri sellaisena kuin se on. ’Tehollinen yläputken pituus’ (valkoisella) on vastaava mitta, jossa pyörän yläputki kuvitellaan olevan täysin vaakasuorassa. (Kuvan luotto: Colin Levitch).

Yläputken pituus & yläputken todellinen pituus

Pyörät mitoitetaan yleensä kahdella tavalla. S, M, L jne. kuten t-paidoissa, tai numeerisena lukuna senttimetreinä. Tämä luku on yleensä yläputken pituuden mitta, mutta koska yläputken pituus ei ole enää varma tapa verrata pyörän kokoa, ja siksi on luotu ”tehokas yläputki”. Yllä olevan kuvan mukaan tämä on yläputken pituus, jos se olisi samansuuntainen maanpinnan kanssa. Se antaa toisen hyvän vihjeen pyörän ulottuvuudesta, kun otetaan huomioon istuinputken kulma.

Satulan enimmäiskorkeus

Toinen asia, joka on otettava huomioon, erityisesti pidempijalkaisille, on käytettävissä oleva suurin satulakorkeus. Jos olet lyhyt vartaloltaan, pyörän koon valitseminen pelkän ulottuvuuden perusteella saattaa johtaa siihen, että istuinkorkeus ei ole sallittu. Monet pyörämerkit ilmoittavat istuimen enimmäiskorkeuden, joten vertaa sitä omaan istuinkorkeuteesi – tai mieluiten nykyisen pyöräsi istuinkorkeuteen. Tämä ei aina sisälly geometriakaavioihin, mutta se on saatavilla tuotemerkin verkkosivustolta tai ottamalla yhteyttä suoraan tuotemerkkiin.

Vapaat säädöt

Vaikka oletkin ostanut oikean kokoisen pyörän, sinun on tehtävä muutoksia, jotta pyörä istuu oikein. Tässä on yhteenveto kaikista tavallisessa pyörässä käytettävissä olevista vapaista säätömahdollisuuksista.

Satulan korkeus

Yksi pyörän ilmeisimmistä säätömahdollisuuksista on satulan korkeus, ja se on ehdottomasti tehtävä oikein, jotta vältät kivut. Oppaassamme satulan korkeuden asettamisesta on tietoa siitä, miten se asetetaan oikein. Cervelo Caledonia-5(Kuvan luotto: Josh Croxton)

Satula eteen, taakse ja kallistus

Satulan vähemmän käytetty säätö on sen sijainti kiskoilla ja sen kulma. Nämä kiskot tarjoavat yleensä noin 5 cm:n liikkumavaran eteen- ja taaksepäin, jolloin voit asettua suoremmin polkimien yläpuolelle tai kauemmas taaksepäin tarpeen mukaan.Maantiepyöräilijöille on tärkeää saada polvi oikeaan asentoon suhteessa polkimen akseliin, jotta voimaa syntyy koko iskun ajan. KOPS (knee over pedal spindle) on termi, jota käytetään oikean keula- ja akselivaihteen määrittämiseen. Kun jalka on polkimella ja kampi on kello kolmen asennossa, ripusta ylhäältä luotilanka (naru, jonka alaosassa on paino). Linjan pitäisi kulkea polvilumpion ja polkimen karan läpi.Satulan kallistus on enemmänkin henkilökohtainen mieltymys mukavuuden kannalta. Aloita käyttämällä vesivaakaa, jotta se on samansuuntainen maanpinnan kanssa, ja tee siitä käsin pieniä säätöjä mukavuuden mukaan.

Nastan asento

Jos ajat kiinnitettynä, myös nastojen asento on toinen käytettävissä oleva säätömahdollisuus. Säädön määrä vaihtelee nastamerkistäsi ja pyöräilykenkämallistasi riippuen, mutta aina on jonkin verran säätöä eteen- ja taaksepäin sekä vasemmalle ja oikealle. Etu- ja taka-asennon osalta tavoitteena on, että kara asettuu jalkapallon alapuolelle. Aloita pyöräilykengät jalassa ja etsi luiset ulokkeet kummankin jalan molemmilta puolilta – nämä ovat ensimmäinen ja viides metatarsaaliluu – ja merkitse ne kenkiin. Poista seuraavaksi kengät ja asenna kiinnityskappale siten, että kiinnityskappaleen keskikohta on näiden kahden merkinnän kohdalla. Vasemmalle ja oikealle, Tavoitteena on löytää asento, jossa polvet kulkevat täysin pystysuoraan, ja säädät poljinasentoa siten, että poljinasento vastaa lantion leveyttä – lantioiden välistä etäisyyttä. Jos säädöt ovat maksimissaan ja haluat leveämpiä, on mahdollista hankkia polkimet, joissa on leveämmät akselit. Cervelo-pyörän varren lähikuva, jossa näkyy varren ylä- ja alapuolella olevat välikappaleet.Siirtämällä välilevyjä varren ylä- tai alapuolelle voit nostaa tai laskea varren asentoa, jolloin ohjaustanko on korkeampi tai matalampi (Kuvan luotto: Josh Croxton).

Ohjauslaitteen välikappaleet

Uudessa pyörässä on yleensä varren alle asennetut välikappaleet. Voit vaihtaa näiden välilevyjen asentoa varren kanssa. Tämä tarjoaa yleensä noin 3 cm:n pystysuuntaisen säädön ohjaamossa, mikä puolestaan nostaa tai laskee ohjaustangon asentoa. Jos pyöräily on sinulle uutta, voit leikkiä tämän kanssa ja etsiä itsellesi sopivan asennon. Sinun ei pitäisi painaa liikaa käsiäsi, ja ihanteellisessa asennossa kyynärpäät taipuvat pehmeästi – noin 10 astetta. Jos sinulla on alaselkäkipuja ratsastuksen jälkeen, se voi johtua siitä, että ohjaustanko on liian alhaalla, joten yritä nostaa sitä ylöspäin. Jos vertaat vanhaa pyörää uuteen, voit käyttää pinomittoja, laskea eron ja kompensoida sen oikealla määrällä välilevyjä.

Ohjaustangon kulma & konepellin kulma

Maantie- ja sorapyörissä – ja vähäisemmässä määrin maastopyörissä – ohjaustangon ja kuomujen kallistaminen vaikuttaa myös niiden asentoon. Maantiepyörissä huput olisi mieluiten asetettava siten, että kädet ovat maanpinnan tasalla, mutta muutama millimetri kumpaankin suuntaan voi kuitenkin lisätä mukavuutta. Jotkut jopa kallistavat niitä sisäänpäin kulmassa säätääkseen tankojen tehollista leveyttä, mutta suosittelemme kuitenkin tankojen vaihtamista kapeampaan vaihtoehtoon.

Täydellisen pyörän istuvuuden saavuttamiseksi tehtävät päivitykset

Jos olet käyttänyt kaikki pyöräsi käytettävissä olevat säädöt loppuun ja haluat jatkaa pyöräsi istuvuuden muokkaamista, saatavilla on erilaisia jälkimarkkinalaitteita eri kokoisina, pituisina ja kulmikkaina lisävarusteina. Pyörän päivittämisen ei aina tarvitse tarkoittaa sen keventämistä tai parantamista, jotta se olisi nopeampi, vaan monet päivitykset parantavat yksinkertaisesti pyörän mukavuutta, ja mukavampi pyörä tarkoittaa epäilemättä sitä, että voit ajaa nopeammin tai pidemmälle, mutta mikä tärkeintä, sillä on luultavasti hauskempaa ajaa. Käsipari pitää mittanauhaa pyörän runkoa vasten.(Kuvan luotto: Colin Levitch)

Muuta varren pituutta ja kulmaa

Yksi ensimmäisistä asioista, joita ihmiset ottavat huomioon räätälöidessään pyöränsä istuvuutta, on varren pituus. Jos et käytä integroitua yksiosaista ohjaamoa, varren pituuden muuttaminen on yksinkertainen ratkaisu pyöräsi ulottuvuuden hienosäätämiseen. Tyypillisesti saatavana 5 tai 10 mm:n porrastuksin – merkistä riippuen – varret vaihtelevat noin 30 mm:n pituisista maastopyöräilyn ja 150 mm:n pituisista maantiepyöräilyn ääripäistä. Varret ovat myös kulmikkaita, yleensä 0-17 asteen välillä (vaikka suurempia kulmia on olemassa). Useimmat niistä voidaan kääntää, eli ne voidaan asettaa positiiviseen kulmaan, jolloin ohjaustanko siirtyy ylöspäin. Jos hartiat tai niska kipeytyvät ajon jälkeen, on mahdollista, että varsi on liian pitkä tai liian alhaalla ja niskalihakset joutuvat rasittamaan liikaa, jotta pää pysyy ylhäällä.

Muuta ohjaustangon leveyttä, ulottumaa ja pudotusta

Parhaat maantiepyörän ja sorapyörän ohjaustangot ovat monimittaisia, joten oikean koon valinnassa on otettava huomioon useita eri osa-alueita. Leveys on kaikkein ilmeisin, mutta myös kurotuksella, pudotuksella, selän pyyhkäisyllä (back sweep) ja leimahduksella (flare) on merkitystä. Maantiekuljettajan ohjaustankoja on yleensä saatavana 2 cm:n porrastuksin 36 cm:n ja 44 cm:n väliltä. Soralla tämä on noin 50 cm ja maastopyörillä vielä enemmän. Maantiepyöräilijöille paras tapa valita ihanteellinen tangon leveys on mitata olkanivelten välinen etäisyys ja etsiä samankaltaisen levyiset tangot. Kaavio, jossa selitetään ohjaustangon ulottuma ja pudotusOhjaustangon sivukuvassa ulottuvuus- ja pudotusmittaukset toimivat samalla tavalla kuin rungon ulottuvuus- ja pinoamismittaukset, ja ne mitataan useimmiten millimetreinä (Kuvan luotto: Cyclingnews)Ulottuvuus on tärkeä näkökohta, kun vaihdat eri ohjaustankomalliin, koska ne voivat poiketa toisistaan jopa 1 cm, mikä tarkoittaa, että sinun on ehkä vaihdettava ohjaustangon vaihtoon uusi varsi, jotta ero voidaan ottaa huomioon. Drop, flare ja backsweep ovat toissijaisia pyörän istuvuuden kannalta, mutta ne kannattaa silti ottaa huomioon ostettaessa.

Vaihda satulan kokoa

Ero huonosti istuvan satulan ja mukavan satulan välillä voi olla kuin yöllä ja päivällä. Huonosti istuva satula aiheuttaa epäilemättä epämukavuutta välittömällä alueella, mutta se aiheuttaa todennäköisesti myös kompensaation ketjureaktion, kun kehosi pyrkii vakauttamaan itseään muilla tavoin. pyörän istuvuus(Kuvan luotto: Specialized)Parhaat maantiepyörän satulat mitataan yleensä niiden leveyden perusteella, joka mitataan millimetreinä. Oikean leveyden valitsemiseksi sinun on tiedettävä istuinluiden välinen etäisyys – ne kaksi luuta takapuolessasi, jotka tukevat painoasi, kun istut satulassa. Monissa pyöräliikkeissä on apuväline, jonka avulla voit mitata tämän, ja se koostuu yleensä tiheästä muistivaahtomuovityynystä tai elektronisesta paineanturista; kun olet istunut tyynyn päällä, suurimman painauman alue osoittaa istuinluiden sijainnin, ja tämän avulla voit mitata näiden kahden välisen etäisyyden. Voit tehdä tämän kotona käyttämällä aaltopahvia. Ota tämä mitta ja etsi satulan leveys, joka vastaa parhaiten tätä mittaa, ja valitse mieluummin suurempi kuin pienempi koko.

Säädä kampiakselin pituus

Kampiakselin pituuden muuttamiseen on monia syitä. Jotkut keskittyvät sen seurauksena syntyvään vipuvaikutuksen eroon, mutta se voi olla ratkaisu moniin pyörän istuvuuteen liittyviin ongelmiin. Lyhentämällä kampiakselin pituutta jalkasi kulkevat pienemmän ympyrän läpi polkiessasi. Tämä tarkoittaa, että polven ja lantion taivutus vähenee poljennon yläosassa ja polven ojennus vähenee poljennon alaosassa. Se tarkoittaa, että polvi on helpommin polkimen akselin yläpuolella, ja näin ollen voit työntää satulaa kauemmas taaksepäin, mikä puolestaan avaa polvikulmaa entisestään. Ole kuitenkin tietoinen siitä, että kun muutat kampiakselin pituutta, säädät satulan korkeutta samalla erotuksella.

Älä jätä varoitusmerkkejä huomiotta

Vaikka pyöräsi istuvuus olisi mielestäsi kuinka täydellinen tai muutokset olisivat kuinka pieniä tahansa, jos se ei ole kunnossa, kehosi todennäköisesti löytää keinon kertoa siitä sinulle, joten jos kärsit akuutista kivusta pyöräilyn seurauksena, se johtuu todennäköisesti siitä, että pyöräsi istuvuudessa on jotain vikaa. Jatka testaamista, oppimista ja asentosi säätämistä, kunnes saat sen oikeaksi, ja ole tietoinen siitä, että ajan myötä kehosi muuttuu ja täydellinen asentosi muuttuu sen myötä.