Jos asut pohjoisella pallonpuoliskolla, talvisää alkaa lähestyä. Teknisesti ottaen on vielä syksy, mutta voin vakuuttaa, että ainakin Amerikan Tyynenmeren luoteisosassa olemme jo kauan sitten jättäneet taaksemme kaikki romanttiset käsitykset syksyisestä säästä. Kun istun ja kirjoitan tätä, näen ikkunasta kovan sateen, ja tiedän, että kun olen valmis tämänpäiväiseen ajoon, se tapahtuu sisätiloissa. Testaan uutta potentiaalista lisäystä parhaiden saatavilla olevien älykkäiden kouluttajien luetteloon, ja tämä ei ole läheskään ensimmäinen kerta. Katsoin, ja olen viettänyt Zwiftissä vuosien varrella yli 1000 tuntia. Rehellisesti sanottuna talvella ei ole juurikaan tekemistä sen kanssa, kuinka paljon ratsastan sisätiloissa. Joskus ratsastan sisätiloissa vapautuakseni lyhyempiin päiviin liittyvistä aikarajoituksista tai saadakseni paremman vastineen, jos minulla on kiire. Toisinaan taas päätän ajaa sisällä, jotta voin olla kotona ja silti päästä ajamaan. Teen myös suunnitelmallista harjoittelua yksinomaan sisätiloissa, ja intervalleilla ei yleensä ole juurikaan tekemistä sään kanssa. Olivatpa syyni tai teidän syynne mitkä tahansa, kaiken tämän ajan jälkeen minusta tuntuu, että olen kerännyt jonkin verran viisautta. En pidä sisäpyöräilyä, olipa kyseessä sitten Zwift tai jokin muu järjestelmä, haitallisena. Päinvastoin, rakastan ratsastusta sisätiloissa melkein yhtä paljon kuin ulkona. Nämä kaksi ovat erilaisia, mutta kummallakin on oma paikkansa nykyaikaisen pyöräilyn laajemmassa ekosysteemissä. Jos luulet, että pelkäät sisätiloissa ratsastamista, jatka lukemista nähdäksesi joitakin asioita, jotka ovat auttaneet minua nauttimaan ajasta, jonka olen viettänyt pyöräillessäni liikkumatta. Rouvy-reitin valintanäyttöRouvyllä on todellisia paikkoja, joissa voit ratsastaa (Kuvan luotto: Josh Ross).

1. Haaste tekee asioista hauskoja

Sisäpyöräilyssä tavoite on tärkein asia, joka pitää pyöräilyn kiinnostavana. Jos suuntaat ulos kauniina päivänä, on täysin mahdollista, että voit nauttia olostasi kokemuksen vuoksi. Se ei vaadi enempää kuin pyöräilyä ulkona aurinkoisena päivänä. Sisätiloissa ratsastaminen ei anna samaa implisiittistä nautintoa. Olet sisällä, et mene minnekään, ja useimmilla meistä sisäpyörä ei edes ole suosikkipaikassamme. Kun keskustelen sisäpyöräilystä sellaisten ihmisten kanssa, joilla ei ole ollut hyviä kokemuksia, he ovat yleensä laiminlyöneet juuri tämän osan kokemuksesta. Zwift on erityisesti avoin maailma, jossa voit tehdä omia juttujasi. Se on osa alustan vahvuutta, mutta se voi aluksi käännyttää ihmiset pois. Koska kyseessä on virtuaalimaailma, löytämisen tunne on hyvin vähäistä. Oikeilla asetelmilla on varmasti kaunista nähtävää, mutta et pääse tunnin kiipeämisen jälkeen huipulle, jossa sinut palkitaan kahvilla samalla, kun nautit maisemista. Usein tähän tosiasiaan reagoidaan keskittymällä etäisyyteen tai aikaan. Jotain sellaista kuin: ”Aion ajaa 32 kilometriä, 20 mailia ja 1 tunti, ja sitten voin nousta pyörän selästä” on ehdoton tae kurjuudesta. Vietät suurimman osan istunnosta laskemalla aikaa/etäisyyttä, ja on yhä vaikeampaa järkeistää, että vaivautuisit sen kanssa. Jos tavoitteesi on 60 minuutin ratsastus, onko sillä väliä, jos pysähdyt 55 minuutissa? Jos haluat ratsastaa pitkiä tunteja sisätiloissa, etsi tavoite, joka kiinnostaa enemmän. Jos olet uusi Zwiftissä, reittien suorittaminen ja merkkien saaminen on yksi parhaista tavoista kuluttaa aikaa. Myös Zwift tietää tämän, ja tällä kaudella se on keksinyt uusia syitä ajaa samoja virtuaaliteitä uudelleen. Tämä on luonnostaan uuden kuukausittaisen sarjan kaltaisten tapahtumien tarkoitus, joissa palkitaan erilaisten reittien suorittamisesta. Zwiftin lisäksi on myös muita vaihtoehtoja. Wahoo X -tilauksen RGT-puoli (avautuu uudessa välilehdessä) tarjoaa muutamia todellisia reittejä sekä mahdollisuuden muuttaa alle 100 km:n GPX-tiedostot ajokelpoisiksi reiteiksi. Jos haluat mieluummin videopohjaisen järjestelmän, jossa on vielä enemmän todellisia paikkoja, Rouvy tarjoaa myös sinulle mahdollisuuden. Olen jopa käyttänyt Garminin päälaitetta ajamaan reitin kuukausia ennen kuin olen ajanut radan oikeassa elämässä. Mikä tahansa sopii sinulle, mutta jos haluat tehdä muutakin kuin kuluttaa aikaa sisätiloissa ratsastamalla, reitti päämääränä on loistava tapa tehdä se. Zwift-tapahtuman näyttöZwiftillä on valtava yhteisö, ja siellä on aina erilaisia tapahtumia, joissa voit ajaa muiden ihmisten kanssa (Image credit: Josh Ross)Yhteisö on vetonaula, joka ei koskaan vanhene. Niin paljon kuin haluaisinkin räätälöidä tämän artikkelin kattamaan muutakin kuin vain Zwiftin, ei ole mitään keinoa kiertää Zwiftin yhteisöllisyyttä. Mihin aikaan päivästä tahansa on mahdollisuus tehdä treenejä ryhmässä tai vain ajaa ryhmässä. Zwiftillä on vielä paljon työtä viestinnän parantamiseksi, mutta voit ottaa puhelimesi ja keskustella niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa ajat. Aivan kuten ulkona, ihmisillä on säännöllisiä ryhmäajoja ja he tutustuvat toisiinsa. Usein vähemmän intensiivisissä tapahtumissa ruudun sivussa on loputon keskusteluvirta. Voit osallistua, mutta voit myös vain seurata tapahtumia. Vaikka et kiinnittäisikään paljon huomiota keskusteluun, oikeiden ihmisten ratissa ajaminen on luonteeltaan orgaanista ja mukaansatempaavaa. Se on erinomainen tapa saada sinut päivittäisen treenin läpi, kun sinulla ei ole uutta haastetta, johon tarttua. Zwift-yhteisössä on kuitenkin vielä yksi näkökohta. Mikään ei useinkaan ole niin mukaansatempaavaa kuin kilpailu, ja Zwift-yhteisö tarjoaa niin paljon kilpa-ajoa kuin vain jaksat. Jos kilpailet samassa tapahtumassa viikko toisensa jälkeen, alat tunnistaa nimiä. Kuten tosielämässäkin, on aika uskomatonta ponnistaa sitä henkilöä vastaan, joka pudotti sinut viime viikolla. Voit jopa liittyä tiimiin ja työskennellä yhdessä. Yksi hauskimmista asioista, joita olen koskaan tehnyt pyörällä, on kilpailla tiimin aika-ajossa, kun kaikki puhuvat kuulokkeiden kautta korvaani. Racing tekee ajamisesta sisätiloissa aidosti hauskaa. Libby HillSaatat luulla ymmärtäväsi, kuinka kova kilpailusuorituksen on oltava, mutta odota, kunnes kokeilet sitä itse (Image credit: Tim de Waele/TDWSport.com).

3. Irtautuminen on uskomattoman vaikeaa.

Monet teistä, jotka lukevat tätä, rakastavat myös ammattilaispyöräilyä. Olet saattanut viettää vuosia katsellen pyöräilyn suurimpien nimien suunnitelmien toteuttamista lukemattomissa kilpailuissa, mutta oletko koskaan yrittänyt tehdä sitä itse? Jos olet koskaan miettinyt, miksi joku ei ponnista hieman kovempaa, se käy nopeasti järkeen.Suosikkiesimerkkini tästä on vuoden 2015 UCI:n maantieajon maailmanmestaruuskilpailut. Peter Sagan voitti tuon kilpailun hyökättyään 19 prosentin nousussa ja pidättelemällä muuta kärkeä 3 kilometrin ajan. Kyseessä oli näyttävä voitto, joka ymmärrettiin hyvin vaikuttavaksi. Jos haluat ymmärtää, kuinka vaikuttava se on, osallistu kilpailuun kyseisellä radalla Zwiftissä. Mene eteenpäin ja katso, voitko irrottautua laumasta ja pitää johtoasemasi maaliin asti. Toinen hauska esimerkki on saatavilla Wahoo Systmissä. Sen sijaan, että yrittäisit jäljitellä jotakin omalla tavallasi, voit ajaa täsmälleen samalla voimaprofiililla, joka on skaalattu kykysi mukaan, kuin ammattilaisratsastaja. Eräässä esimerkissä näytöllä näkyy kilpailumateriaalia, joka on sovitettu Lotto-Soudalin kuljettajan Carl Friedrik Hagenin tehoprofiiliin Norjan ympäriajon 2019 etapilla 6. Harjoitus kestää 90 minuuttia, ja vaikka et pääse kilpailemaan jalkojesi kanssa, voit saada käsityksen voiman nousuista ja laskuista ja siitä, miltä se tuntuu. TrainerRoad Ramp -testin valintaRamppitestit ovat tarkkoja ja saatavilla, ei ole mitään syytä kiduttaa itseäsi 20 minuutin FTP-testillä (Image credit: Josh Ross).

4. FTP-testit pelottavat ihmisiä

Jos haluat kilpailla Zwiftissä, sinun on ensin tehtävä FTP-testi. Useimmissa kilpailuissa käytetään luokkia, jotka vastaavat teho-painosuhteita. Sinun on ymmärrettävä, kuinka paljon tehoa voit tuottaa, jotta voit osallistua oikeaan kilpailuluokkaan. Jos tämä kuulostaa pelottavalta, et ole yksin. Olen menettänyt lukumäärän, kuinka monen ihmisen kanssa olen puhunut, jotka vaikuttivat innostuneilta kilpaurheilusta, mutta eivät koskaan tee sitä tämän vaatimuksen vuoksi. Tärkeää tietää tästä, että mitä tahansa oletkin kuullut FTP-testistä, se on muuttunut. Kerran sinun täytyi antaa sille kaikkesi 20 minuutin ajan. Vaati taitoa tahdistaa oikein, ja se oli uskomattoman vaikeaa. Se on myös menneisyyttä. Zwiftissä, Wahoo Systmissä ja TrainerRoadissa on kaikissa ramppityylinen FTP-testi. Sen sijaan, että ponnistelisit 20 minuutin ajan täysillä, se alkaa helposti ja vaikeutuu, kunnes et enää pysty kääntämään polkimia. Kun tämä tapahtuu, testi on päättynyt. Vaikea osuus on noin viiden minuutin mittainen, ja todella vaikea osuus on vain minuutin tai kaksi. Se ei ole yhtä tarkka kuin 20 minuutin testi jokaiselle urheilijalle, mutta minulle se ei ole koskaan ollut yli kolmen watin eroa. Jos olet harkinnut kilpaurheilua, mutta tämä vaatimus pelottaa sinua, kannustan sinua lähtemään mukaan. Zwiftin kategorian täytäntöönpanokäytäntöjen FAQKilpaurheilu on kovaa, mutta ei siksi, että ihmiset huijaavat (Image credit: Josh Ross).

5. Painodoping ei ole ongelma.

Yksi asia, josta usein keskustellaan e-kilpailujen oikeudenmukaisuuteen liittyvänä kysymyksenä, on painodoping. Tämä johtuu siitä, että kuljettajat ilmoittavat painonsa väärin ja vääristävät teho-painosuhdetta omaksi edukseen. En tietenkään voi väittää, että tämä on täysin epäolennaista, mutta olen ollut vuorovaikutuksessa monien Zwiftissä kilpailevien ihmisten kanssa, eikä tämä ole koskaan tullut esille. Zwiftin olisi myös helppo ottaa kiinni, jopa matalalla tasolla, ja kun kilpailut muuttuvat merkittävämmiksi, Zwift vaatii punnituksen. Se, että painodoping ei ole ongelma, ei kuitenkaan tarkoita, ettei ongelmia olisi. Zwiftillä on ongelma kategorioiden kanssa yleensä, ja se on puuttunut siihen. Ihmiset ajavat usein luokkaa alempana helpomman kilpailun vuoksi, ja tämän ongelman torjumiseksi yhä useammat kilpailut ovat kategoriapainotteisia. Voit ajaa luokkaa ylempänä, mutta et alempana. Meidän on odotettava ja katsottava, korjaako tämä ongelman, mutta sitä ei jätetä huomiotta. Kaiken kaikkiaan kokemukseni Zwiftissä ajamisesta on, että kun jalkani ovat vahvat, se tuntuu reilulta. Sikäli kuin voin sanoa, valtaosa ihmisistä pitää hauskaa ja ajaa reilusti kilpaa.Kilpaurheilu on hauskaa, mutta varmista, että annat kehollesi aikaa levätä (Image credit: Tacx / Strava).

6. On helppo liioitella.

Tässä on muutama osio kilpaurheilusta, koska se on uskomattoman hauskaa. Se on myös loistava tapa nopeuttaa vauhtia ja parantaa kuntoa. Se on niin hyvää, että sitä on helppo liioitella. Voi olla hyvin vaikeaa päästä Zwiftiin ja päättää olla kilpailematta, mutta terveytesi, tervejärkisyytesi ja kuntosi vuoksi sinun on oltava maltillinen. Zwift-kilpailu on erittäin intensiivistä harjoittelua. Kehosi kestää tuollaista intensiteettiä vain kerran, ehkä kahdesti viikossa. Se ei tarkoita, ettetkö voisi ajaa enemmän, mutta se tarkoittaa, että loukkaat itsesi todennäköisemmin. Vaikka et vahingoittaisi itseäsi, ja tämä on kokemukseni perusteella sanottava, teet itsestäsi hitaamman. Anna kehollesi aikaa palautua. Garmin Tacx NEO Motion -levytHyvä älykäs kouluttaja, liikuntalevyt, sisäliikuntakohtaiset vaatteet, tuuletin, lista jatkuu, ja vaikka kaikki eivät olekaan välttämättömiä, oikeilla varusteilla on arvoa (Image credit: Josh Ross).

7. Sisätilakohtaisiin varusteisiin kannattaa investoida.

Tämä saattaa kuulostaa myyntipuheelta, mutta kuten minkä tahansa pyöräilykategorian kohdalla, myös sisäpyöräilyn optimoimiseksi on olemassa keinoja. Voisin riemuiten sukeltaa jokaiseen pieneen yksityiskohtaan monista eri tuotteista, mutta sen sijaan katso kattava sisäpyöräilyoppaamme, josta löydät yksityiskohtia. Pointtini koskee enemmänkin niitä kertoja, jolloin olen puhunut ihmisten kanssa, jotka eivät usko, että millään sisätilakohtaisella tuotteella on arvoa. Olen viettänyt paljon aikaa sisätiloissa ratsastaen, ja joskus erityiset varusteet ovat loistavia. Sinun ei tarvitse ostaa kaikkea, mutta usein muutama tietty ostos tekee koko kokemuksesta hieman miellyttävämmän.